Straciłeś pracę lub dopiero wchodzisz na rynek? Nie wiesz jak znaleźć pracę? Szukasz, ale efektów brak? W niniejszym artykule podpowiemy Ci, co możesz robić źle i na co zwrócić szczególną uwagę, by wyróżnić się na tle innych kandydatów.
Jak znaleźć pracę? Zacznij od tego!
Zapoznaj się z obecną sytuacją na rynku pracy. Przejrzyj stronę Barometr zawodów i wybierz swoją profesję oraz rodzaj prognozy. Następnie odczytaj dane. Pomogą Ci one spojrzeć na swój zawód z perspektywy zapotrzebowania czy dostępności ofert pracy w Twoim regionie i znalezieniu pracy, w której jesteś specjalistą.
Jeśli zanotowano duży deficyt osób poszukujących zatrudnienia w Twojej branży, masz większe szanse na szybkie znalezienie pracy. W takiej sytuacji zazwyczaj będziesz mógł wybierać spośród wielu ofert od pracodawców. Wybierz te, które najlepiej pasują do Twoich umiejętności i doświadczenia zawartego w CV, a także te, które oferują atrakcyjne wynagrodzenie i perspektywy rozwoju zawodowego. Pamiętaj również o odpowiednio przygotowanym CV, które podkreśli Twoje mocne strony i umiejętności, zwiększając tym samym szanse na zdobycie pracy.
Jeśli natomiast Twoja profesja znajduje się w równowadze lub jest nadwyżkowa, przygotuj się na to, że proces poszukiwania pracy może zająć więcej czasu i będzie bardziej wymagający.
Gdzie szukać pracy?
Jak znaleźć pracę? Gdzie jej szukać? Istnieje wiele portali internetowych, gdzie łatwo i skutecznie można znaleźć pracę, zwłaszcza osoby, które szukają jej pierwszy raz. Dla osób, które posiadają już pewne kompetencje, zalecali byśmy bardziej te portale, które skupiają się na pewnej branży. Poniżej podajemy przykładowe portale z którym możesz skorzystać:
Portale ogólne do szukania pracy:
- Indeed – Jedna z największych platform oferujących ogłoszenia o pracę z różnych branż i lokalizacji.
- Glassdoor – Oprócz ofert pracy umożliwia przeglądanie opinii pracowników na temat firm oraz informacji o wynagrodzeniach.
- LinkedIn Jobs – Sieć społecznościowa dla profesjonalistów, oferująca również dział z ogłoszeniami o pracę.
- Monster – Platforma oferująca ogłoszenia o pracy z różnych sektorów i lokalizacji.
- CareerBuilder – Kolejny popularny portal z ogłoszeniami o pracę.
Portale specjalizujące się w konkretnych branżach:
- Dribbble – Skupia się na pracy w dziedzinie projektowania graficznego, interaktywnego i UX/UI.
- GitHub Jobs – Dla programistów i osób związanych z branżą IT.
- Mediabistro – Dla osób zainteresowanych pracą w mediach, public relations, marketingu i pokrewnych dziedzinach.
- FlexJobs – Specjalizuje się w ofertach pracy na zasadzie zdalnej pracy lub elastycznych godzin.
- Dice – Portal dedykowany specjalistom IT, programistom, inżynierom i osobom związanych z technologią.
Każdy z tych portali oferuje różne narzędzia i funkcje, aby ułatwić proces poszukiwania pracy w odpowiedniej branży lub sektorze.
Na co zwrócić szczególną uwagę? 4 proste sposoby
Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej
Przed spotkaniem z potencjalnym pracodawcą, ważne jest, aby dokładnie poznać firmę. Przeglądając ich stronę internetową oraz profile w mediach społecznościowych, można zdobyć informacje na temat ich działań, wartości, kultury organizacyjnej oraz aktualnych projektów czy osiągnięć. To pozwala zrozumieć, dlaczego oferta pracy w tej konkretnej firmie jest dla mnie interesująca.
Podczas przygotowań do rozmowy warto przećwiczyć prezentację swoich umiejętności, doświadczenia i osiągnięć zawodowych. Skup się, aby być uczciwym i unikać przesadnego koloryzowania czy kłamstw. Doświadczeni rekruterzy szybko to zauważą. Warto również być świadomym swoich słabszych stron i być gotowym do uczciwej dyskusji na ich temat, pokazując jednocześnie, jak pracujesz nad ich poprawą.
Załóż konto na LinkedIn
LinkedIn to platforma społecznościowa skoncentrowana na relacjach biznesowych i zawodowych. Jest to największy na świecie serwis społecznościowy dla profesjonalistów, który umożliwia użytkownikom tworzenie swoich profili zawodowych, nawiązywanie kontaktów z innymi specjalistami, poszukiwanie pracy, promowanie swojej firmy, a także dzielenie się treściami związanych z branżą czy też zdobywaniem wiedzy poprzez artykuły, posty i dyskusje.
LinkedIn jest wykorzystywany przez osoby poszukujące pracy, rekruterów, przedsiębiorców, specjalistów z różnych branż, a także przez firmy w celu budowy marki pracodawcy i pozyskiwania talentów.
Jego funkcje obejmują między innymi:
- Tworzenie i edycja profilu zawodowego,
- Budowanie sieci kontaktów,
- Przeglądanie ogłoszeń o pracy oraz aplikowanie na stanowiska,
- Publikowanie treści związanych z branżą,
- Dołączanie do grup dyskusyjnych,
- Budowanie marki osobistej i firmy poprzez działania marketingowe.
Rozwijaj sieć kontaktów
Jeśli masz już swoje konto na LinkedInie, warto powiązać różne kontakty z osobami z tej samej branży. Dbaj również o relację z obecnymi współpracownikami czy kolegami ze studiów. Podczas ostatniego dnia w pracy, poproś swojego przełożonego o krótkie podsumowanie współpracy i ewentualną rekomendację. To zwiększy poczucie ważności dla Ciebie i zostaniesz zapamiętany u rekruterów.
Z drugiej strony, izolowanie się i unikanie życia towarzyskiego podczas poszukiwania pracy może być niewłaściwym podejściem. Zamiast tego, ważne jest kontynuowanie swoich pasji i zainteresowań, spotykanie się z innymi ludźmi i uczestniczenie w różnego rodzaju wydarzeniach społecznych. Aktywność w tych obszarach może pomóc w budowaniu pozytywnych relacji z ludźmi, co z kolei może przynieść korzyści podczas poszukiwania pracy.
Podczas takich spotkań warto również informować innych o swoich poszukiwaniach pracy, ponieważ niekiedy interesujące oferty mogą pojawić się zaskakująco blisko, dzięki znajomościom i rekomendacjom.
Buduj swój wizerunek
Na początek należy zadbać o swoją obecność w sieci. Usuń wszelkie treści i zdjęcia, które mogą Cię skompromitować na portalach społecznościowych. Sprawdź ustawienia prywatności, aby zapewnić, że Twoje prywatne posty nie będą widoczne dla osób spoza Twojego kręgu znajomych, w tym potencjalnych pracodawców.
Więcej sposobów znajdziesz w poniższym filmie: