Coraz częściej możemy się spotkać z ofertą pracy, która proponuję tę formę umowy. Co to jest B2B i jak wygląda praktyczne funkcjonowanie współpracy? Jak prezentuje się na tle innych umów? Tego dowiesz się w poniższym artykule.
Co to umowa B2B? – Kluczowe definicje
Umowa B2B czyli Business-to-Business, jest to typ umowy o pracę, która odnosi się do współpracy między dwoma firmami. Na tej umowie, pracownik nie jest zatrudniany na zasadach typowych dla tradycyjnego zatrudnienia, lecz oferuje swoje usługi jako niezależny podmiot biznesowy, najczęściej jest to JDG (jednoosobowa działalność gospodarcza).
Różnice między UoP a B2B
Najważniejszą różnicą między tymi dwoma formami umowy jest to, że pracodawca zmienia się w zleceniodawcę. Różni się również regulacjami. Kodeks pracy reguluje umowy o pracę, podczas gdy kodeks cywilny dotyczy kontraktów. To oznacza, że osoby samozatrudnione tracą korzyści pracownicze, takie jak prawo do urlopu wypoczynkowego czy korzystanie z benefitów oferowanych przez pracodawcę. Co więcej, zleceniodawca nie musi odprowadzać składek do ZUS za samozatrudnionego. Dodatkowo, zleceniobiorcy dokładane są inne obowiązki, które są związane z prowadzeniem firmy, np. wystawianie faktur czy prowadzenia księgowości.
Sprawdź też:
Zalety i wady B2B
Jak każda umowa, ma swoje wady i zalety, które mogą mieć realny wpływ przede wszystkim na zarobki i poświęcony czas w pracy.
Zalety
- Wyższe wynagrodzenie – mimo odprowadzania samemu składek i zaliczek, samozatrudniony dostaje od firm wyższe wynagrodzenie niż przy umowie o pracę. Co więcej, na początku swojej działalności przysługuje niższy ZUS, co podwyższa sumę dostaną “na rękę”.
- Odliczanie kosztów – dzięki prowadzeniu działalności gospodarczej można uwzględnić wszystkie niezbędne wydatki związane z świadczeniem usług. Przykładowe wydatki mogą obejmować koszty biura rachunkowego, prowadzenia rachunku firmowego, zakupu paliwa, sprzętu komputerowego oraz opłaty za energię i dostęp do internetu. Poprzez odliczanie tych wydatków od przychodów możliwe jest zmniejszenie podatku do zapłacenia.
- Elastyczność czasu pracy – podpisując współpracę, jesteśmy zobowiązani do dostarczenia konkretnej usługi w określonym czasie. Dla zleceniodawcy nie ma znaczenia to, kiedy i gdzie pracujemy – mamy swobodę regulowania swojego czasu pracy.
- Zwiększenie dochodów – umowa B2B pozwala na podjęcie współpracy z wieloma firmami, co daje większą ilość zleceń w tym zwiększenie dochodów.
Wady
- Brak praw pracowniczych – osoba samozatrudniona nie korzysta z żadnych zabezpieczeń przewidzianych w kodeksie pracy. W związku z tym, nie podlega ona regulacjom dotyczącym ochrony miejsca pracy, urlopów wypoczynkowych ani dodatków za długi staż pracy.
- Brak benefitów – samozatrudnieni nie mają dostępu do świątecznych bonów, imprez integracyjnych ani premii rocznych.
- Samodzielna księgowość i odprowadzanie składek – przedsiębiorca jest sam odpowiedzialny za wystawianie faktur, regularne przelewy do ZUS, składanie deklaracji rozliczeniowych i opłacanie zaliczek na podatek dochodowy w urzędzie skarbowym. Dodatkowo, sam musi prowadzić księgowość.
Kiedy warto przejść na umowę B2B?
Jeśli posiadasz specjalistyczną wiedzę w swojej dziedzinie i widzisz potencjał na uzyskanie wyższych stawek, prowadząc własną działalność gospodarczą jako samodzielny szef, oraz jeśli potrzebujesz elastyczności w planowaniu swojego czasu pracy i jesteś pewien swoich umiejętności w prowadzeniu działalności biznesowej, warto rozważyć umowę B2B. Dodatkowo, umowa B2B może być atrakcyjna, gdy chcesz negocjować swoje przyszłe wynagrodzenie, ponieważ pracodawca nie ponosi tradycyjnych kosztów związanych z zatrudnieniem pracownika.